Muqadimah..


I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, January 12, 2010

SEKEPING HATI.

Bismillahhirrahmannirahim..

Kita dikurniakan hati untuk dijaga dengan baik, hatilah paling banyak menerima penyakit. Antaranya sakit hati, dengki, iri hati, cemburu yang tidak baik, marah, dan hati yang mati (yang paling bahaya). Tetapi, dalam sakit ada penawarnya, Allah s.w.t telah memerintahkan kepada manusia agar berzikir dan beristighfar untuk mencari ketenangan hati yang hakiki dan melindungi hati dari terkena penyakit yang merbahaya.

Telah pun diberitahu oleh Rasulullah tentang hati kepada para sahabat iaitu,: "suatu masa nanti, umatku akan menerima penyakit hati yang teruk"

bertanya sahabat lagi, : " penyakit yang macam mana Ya Rasulullah?"

Jawab baginda : " pada ketika itu, umatku terlalu leka dengan duniawi, mereka mengejar nama, mengumpul harta, menindas orang yang lemah dan melakukan kerosakan dimuka bumi ini, dan akan datang penyakit hati seperti, hasad dengki, riak malah paling bahaya ialah hatinya mati tidak dapat menerima kebenaran".

Firman Allah yang bermaksud :
" ( Iaitu ) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan 'zikrullah'. Ketahuilah dengan 'zikrullah' itu, tenang tenteramlah hati manusia. "
Q.S Ar-Ra'd : 28

Sucikanlah 4 hal dengan 4 perkara :
"Wajahmu dengan linangan air mata keinsafan,
Lidahmu basah dengan berzikir kepada Penciptamu,
Hatimu takut dan gementar kepada kehebatan Rabbmu,
..dan dosa-dosa yang silam di sulami dengan taubat kepada Zat yang Memiliki mu."

Pernah terlintas dalam fikiranku, andai suatu hari nanti aku gagal dalam menjaga hatiku, apakah azab yang aku terima oleh Allah s.w.t? berlinangan air mataku bila mengenang dosaku kembali. Andaiku mati esok, apakah amalan yang akan ku bawa? Ya Allah....kurniakanlah Taufik dan Nur HidayahMu kepadaku.

Wahai para pembaca dan sahabatku, susah pasangannya senang, sakit pasangannya sembuh, hidup pasangannya mati, hati pasangannya iman, tiada iman dalam diri bermakna hati kita mati. Marilah kita bersama-sama berusaha menjaga hati kita dengan zikrullah dan memperingati mati.

" Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim, curahkan kesabaran ke atas hambaMu ini dan teguhkanlah pendirian hambaMu serta tolonglah hambaMu terhadap golongan yang kafir. Ya Allah Ya karim, janganlah Engkau palingkan hati hambaMu setelah Engkau tunjuki dan berilah kami dari hadiratMu rahmat kerana Engkau adalah Yang Maha Pemberi. Ya Allah, kukuhkanlah hambaMu dari kemungkinan terpesongnya iman, dan berilah aku petunjuk dari kemungkinan sesat. Ya Allah, sebagaimana Engkau telah memberi penghalang antara hambaMu, dengan hatiku, maka jadikanlah penghalang antara diriku dengan syaitan dan perbuatannya. Ya Allah, aku mohonkan padaMu jiwa yang tenang dan tenteram, yang percaya pada pertemuan denganMu dan reda atas keputusanMu serta merasa cukup puas dengan pemberianMu." Ameen...

Sekian, peringatan kepada penulis ini dan para pembaca, yang baik datangnya dari Allah s.w.t dan yang buruk datangnya dari diri saya (Abdul Karim Wahidon) yang lemah ini.

No comments:

Post a Comment